IAR Systems stödjer Arms nya teknik för neuronnät och artificiell intelligens

Uppsala, Sverige – 23 februari 2018 – IAR Systems meddelar att företagets ledande utvecklingsverktyg IAR Embedded Workbench nu stödjer Arm®’s nya neuronnätsbibliotek CMSIS-NN, som är ett standardiserat gränssnitt för att snabba på och förenkla processorutveckling med nya neuronnätskärnor som grund.

Neuronnät är ett samlingsnamn på ett antal självlärande algoritmer som försöker efterlikna funktionen hos nervceller i människohjärnan. Neuronnät tränas genom maskininlärning där mjukvara får analysera stora datamängder för att lära sig se mönster som sedan kan tillämpas i ansiktsigenkänning, självkörande bilar eller liknande teknik för artificiell intelligens (AI).

Arm Cortex® Microcontroller Software Interface Standard (CMSIS) erbjuder ett skalbart och standardiserat gränssnitt för alla Arm Cortex-M®-processortillverkare, vilket minskar inlärningskurvan för utvecklare och minskar produktionstiden for nya processorer. Mjukvarubiblioteket CMSIS-NN är utvecklat för att maximera prestanda och minimera minnesanvändningen i neuronnät baserade på Arm Cortex-M-processorer. Mjukvarubiblioteket kan användas för att skapa intelligenta anslutningar för Internet of Things, något som ökar i popularitet tack vare möjligheter att spara energi och förbättra prestanda.

IAR Systems erbjuder programvara för programmering av processorer i inbyggda system. Programvaran gör det möjligt för företag världen över att skapa nutidens produkter och framtidens innovationer. Sedan 1983 har IAR Systems lösningar säkerställt kvalitet, tillförlitlighet och effektivitet i utveckling av över en miljon produkter, bland annat inom fordonsindustri, industriautomation, medicinteknik, konsumentelektronik och Internet of Things. Företaget har huvudkontor i Uppsala och sälj- och supportkontor över hela världen. IAR Systems Group AB är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Mer information finns på www.iar.com.

För ytterligare information kontakta: Stefan Skarin vd och koncernchef IAR Systems Group AB:

e-post: stefan.skarin@iar.com

© IAR Systems 1995-2018 - All rights reserved.