Renesas Electronics RX och IAR Embedded Workbench slår världsrekord

Renesas DevCon, Orange County, Kalifornien—24 oktober, 2012—  IAR Systems meddelar att benchmarks presenterade av the Embedded Microprocessor Benchmark Consortium (EEMBC®) visar att Renesas RX600-mikroprocessorer tillsammans med utvecklingsmiljön IAR Embedded Workbench ger kod som exekveras snabbare än någonsin förut. Rekordet är uppmätt med EEMBCs utvärderingsmått CoreMark, där kombinationen uppnådde poängen 3.12 CoreMarks/MHz.

”Vi har haft ett nära samarbete med IAR Systems för att skapa lösningar som ger utvecklare möjlighet att utnyttja RX-familjens fulla potential”, sa Ritesh Tyagi, senior director, Microcontroller Products & Solutions Marketing, Renesas Electronics America. ”Vi är mycket glada över EEMBCs resultat, som är en bekräftelse av våra gemensamma ansträngningar för att förse våra kunder med högpresterande mikroprocessorer och utvecklingsverktyg som hjälper dem att hantera komplicerade designer och korta utvecklingscykler.”

”Våra kunder förväntar sig effektiva optimeringar”, kommenterade Mats Ullström, Director of Products and Services, IAR Systems. ”Tack vare vårt nära samarbete med Renesas kan vi förse dem med den teknologi som gör att de kan utnyttja RX-processorernas kapacitet till fullo, vilket bekräftas av EEMBCs resultat.”

Utvärderingen är gjort på en RX62N-processor. RX62N används inom industriella applikationer. Att ha så snabb och kompakt kod som möjligt kan minska utgifterna genom att en mindre minnesstorlek kan väljas. Det kan även minska strömförbrukningen då applikationens uppgifter utförs snabbare, och processorn sedan kan gå tillbaka till viloläge. IAR Embedded Workbench för RX innehåller flera nivåer av optimeringar för både kodstorlek och exekveringshastighet. Den senaste versionen, som släpptes i juni, inkluderade ansenliga förbättringar av optimeringstekniken som nu har blivit ytterligare utvecklad och förfinad. Rekord-resultatet uppnåddes med en förhandsrelease av den kommande versionen 2.41, som kommer att finnas tillgänglig för kunder i november.

IAR Embedded Workbench
IAR Embedded Workbench är en uppsättning mjukvaruverktyg som används för att programmera och felsöka inbyggda system. IAR Systems är den enda verktygsleverantörer som stödjer alla Renesas arkitetekturer, totalt mer än 4000 olika processorer. Mer information finns på www.iar.com/ew.
EEMBCs resultat publiceras på www.coremark.org.

Ladda ner (PDF)

Vi stöder inte längre Internet Explorer. För att få bästa möjliga upplevelse av iar.com rekommenderar vi att du uppgraderar till en modern webbläsare som Chrome eller Edge.