IAR Systems och SiFive samarbetar för att möta kunders krav på professionella lösningar för RISC-V

Partnerskap för att erbjuda nya möjligheter för robusta implementeringar av RISC-V

Uppsala, Sverige – 3 december 2018 – IAR Systems och SiFive, den ledande leverantören av kommersiella RISC-V-processorer, meddelar att företagen har inlett ett samarbete för att möjliggöra robusta RISC-V-implementeringar med kompakt kod och hög prestanda.

Tekniken och ekosystemet kring RISC-V är under intensiv utveckling. Med denna snabba tillväxt ökar behovet av professionella utvecklingsverktyg. IAR Systems och SiFive svarar på detta behov genom ett intensifierat samarbete för att göra IAR Systems ledande verktygsteknik tillgänglig för utveckling av system baserade på SiFives högpresterande och anpassningsbara processorkärnor. Genom att integrera IAR Systems branschledande utvecklingsverktyg med SiFives branschledande RISC-V-processorer får utvecklare tillgång till användarvänliga och kompletta lösningar som gör det möjligt att snabbt och smidigt komma igång med utveckling.

SiFive erbjuder en unik plattform för effektiv design, testning och utveckling av RISC-V-baserade processorer, vilket snabbar på möjligheterna till innovation hos små och stora företag. IAR Systems, som levererar världsledande utvecklingsverktyg för utveckling av inbyggda system, tar nu med sig sin teknikexpertis till RISC-V och kan därmed erbjuda nya möjligheter för maximerad prestanda och minimerad kodstorlek.

”Vi är starkt engagerade i våra kunder och drivs av att hjälpa dem att hitta rätt lösningar för deras specifika behov”, säger Anders Holmberg, Chief Strategy Officer, IAR Systems. ”SiFive är ledande inom kommersiella processorkärnor för RISC-V, och våra utvecklingsverktyg IAR Embedded Workbench är de världsledande utvecklingsverktygen för att utveckla inbyggda system. Tillsammans kan vi hjälpa företag att höja sin effektivitet och därmed kunna fokusera på innovation.”

”Modern datahantering skapar inbyggd intelligens överallt”, kommenterar Jack Kang, VP Product Marketing, SiFive. ”För att kunna ligga steget före behöver företag ha tillgång till skalbara och effektiva processorlösningar samt kraftfulla utvecklingsverktyg. Vi är glada över att samarbeta med IAR Systems för att tillsammans kunna erbjuda nya möjligheter inom RISC-V.”

IAR Embedded Workbench för RISC-V kommer att finnas tillgänglig under mitten av 2019. Utvecklingsverktygen erbjuder ledande kodkvalitet, optimeringar för kodstorlek och kodhastighet samt omfattande felsökningsfunktionalitet med integrerad debugger och brett stöd för debugprobar. Den starka tekniken är som vanligt kompletterad med IAR Systems välkända tekniska support och service. En tidig version av tekniken kommer att visas på SiFives utställarplats på RISC-V Summit, 4-5 december i Santa Clara, Kalifornien.

Ladda ner (PDF)

Vi stöder inte längre Internet Explorer. För att få bästa möjliga upplevelse av iar.com rekommenderar vi att du uppgraderar till en modern webbläsare som Chrome eller Edge.