IAR Systems utökar ledande utvecklingsverktyg med komplett täckning för kodstandarden CERT C

Stockholm, Sverige – 17 februari 2020 – IAR Systems, en ledande leverantör av programvara för programmering av inbyggda system, meddelar att en stor uppdatering av analysverktyget C-STAT nu finns tillgänglig i IAR Embedded Workbench. Förutom det redan breda stödet för kodstandarder, såsom MISRA och CWE, innehåller den uppdaterade versionen av C-STAT utökat, och därmed komplett, stöd för kodstandarden CERT C.

Kodstandarden CERT C är utvecklad av och ägs av institutet för programvaruutveckling på Carnegie Mellon-universitetet och innehåller regler för säker programmering i programmeringsspråket C. Målet med reglerna är att skapa säkra och tillförlitliga system, till exempel genom att eliminera kodbeteenden som kan leda till oväntande programbeteenden och sårbarheter.

C-STAT är ett tilläggsverktyg till IAR Embedded Workbench som utför avancerad kodanalys för att hitta potentiella problem. Analysen säkerställer att koden överensstämmer med industristandarderna MISRA C:2012, MISRA C++:2008 och MISRA C:2004, samt hittar defekter, buggar och säkerhetsrisker definerade av Common Weakness Enumeration (CWE) och CERT C. C-STAT är helt integrerat i gränssnittet i IAR Embedded Workbench vilket möjliggör statisk analys på ett smidigt sätt och som en naturlig del av utvecklares arbetsflöde. Detta hjälper utvecklare att säkerställa att deras kod är säker och högkvalitativ tidigt i processen, vilket hjälper företag att korta time to market då fel längre fram i processen kan vara både tidsödande och riskera höga kostnader.

År 2015 lanserade IAR Systems produkten C-STAT som ett svar på kunderna behov av kodanalys tidigt i utvecklingsprocessen. Sedan dess har IAR Systems kontinuerligt finslipat sin teknik för att möta nya behov och standarder. IAR Systems kommer att visa C-STAT och andra nyheter på embedded world i Nürnberg i Tyskland, som går av stapeln den 25-27 februari. Läs mer om C-STAT på www.iar.com/cstat.

Ladda ner (PDF)

Vi stöder inte längre Internet Explorer. För att få bästa möjliga upplevelse av iar.com rekommenderar vi att du uppgraderar till en modern webbläsare som Chrome eller Edge.