IAR Systems introducerar stöd för 64-bitars processorer

Stockholm, Sverige – 22 februari 2021 –  I.A.R. Systems Group AB (publ) (”IAR Systems”) meddelar idag att deras marknadsledande verktygskedja IAR Embedded Workbench för Arm nu stödjer 64-bitars processorer baserade på Arm Cortex-A35, Cortex-A53 and Cortex-A55.

64-bitars processorer börjar användas allt mer inom inbyggda system som en följd av utvecklingen mot mer komplexa applikationer med höga krav på prestanda, som till exempel mer avancerade uppkopplade produkter som kräver grafiklösningar, röstkontroll eller smarta sensorer. IAR Embedded Workbench för Arm har redan många användare inom dessa segment och är marknadsledande inom 32-bitars Arm tack vare sin starka förmåga att leverera kod med hög prestanda och låg energiförbrukning. Genom att nu även stödja 64-bitars Arm-processorer möjliggör IAR Systems för sina kunder att hålla sig i framkant inom utvecklingen mot 64-bitarsteknologi, och samtidigt dra nytta av företagets kompletta erbjudande med kodanalys, certifierade produkter, teknisk support och flexibla licensmodeller.

“Sen vår början i 8-bitarsvärlden har vi följt våra kunder på deras resa till 32-bitarsapplikationer, och nu följer vi dem till 64-bitarsvärlden”, säger Stefan Skarin, VD IAR Systems. ”För tio år sedan var 32-bitars Arm det nya i branschen och stod då för ungefär 5 procent av vår omsättning. Utvecklingen har varit fantastisk, och står nu för 95 procent av vår omsättning. En del av våra kunder börjar nu växa ur den teknologin in i nästa skede, och vi är där för att hjälpa dem ta det steget. Vi jobbar redan med kunder som är tidiga på 64-bitar för att stötta dem i en smidig övergång till den nya teknologin de behöver för att bygga nästa generations smarta produkter. Genom att utvidga vårt erbjudande bygger vi en plattform för framtiden och möjliggör för våra kunder att förbereda sig för sin nästa innovativa produkt.”

Den nya version av IAR Embedded Workbench för Arm stödjer ett antal olika 64-bitars processorer, som till exempel NXP i.MX 8 serien, som inkluderar produkterna i.MX 8M, i,MX 8M Mini och i.MX 8M Nano.

“Stödet för 64 bitar i IAR Embedded Workbench för Arm är mycket bra nyheter för utvecklare som vill implementera realtidsapplicationer på processorer med hög prestanda”, sa Robert Thompson, Director of i.MX Ecosystem, NXP® Semiconductors. “NXPs i.MX 8M processorer erbjuder kostnadseffektiv integration och prisvärd prestanade för smarta, uppkopplade och energieffektiva produkter med krav på att hantera grafik, röstkontroll, maskininlärning och smarta sensorer. IAR Systems och NXPs långa historia av samarbete inom lösningar för inbyggda system gör vår kombinerade teknologi till en kraftfull utvecklingsplattform for 64-bitars applikationer.”

Ladda ner (PDF)

Vi stöder inte längre Internet Explorer. För att få bästa möjliga upplevelse av iar.com rekommenderar vi att du uppgraderar till en modern webbläsare som Chrome eller Edge.