Fritidsresor väljer webbanalys från Nocombolaget Webcontrol

Webcontrol Sweden, dotterbolag till Attract 40-noterade Nocom, har tecknat ett treårsavtal med den nordiska Fritidsresegruppen, som ingår i TUI AG, Europas ledande koncern inom resor och reserelaterade tjänster. Webcontrol kommer att leverera produkter och tjänster inom webbanalys till resebolagets tio nordiska webbplatser, bland annat Fritidsresors. Avtalet omfattar programvaran WebTrends, utbildning och konsulttjänster. – WebTrends programvaror är både effektiva och lättanvända. Genom Webcontrol får vi dessutom tillgång till marknadens ledande kompetens inom webbanalys, säger Mats O. Eklund, IT Director och ansvarig för E-Commerce strategi inom Fritidsresegruppen. – Vi utvärderade ett flertal leverantörer. Webcontrol kan hjälpa oss genom hela processen, och erbjuder dessutom kvalificerad support och utbildning. Webcontrols lösning kommer nu att användas av svenska Fritidsresor med systerbolagen Finnmatkat i Finland och danska och norska Star Tour, samt av Sportresor och Temaresor. – Fritidsresegruppen har ambitionen att öka andelen resenärer som bokar via webben. Det är därför oerhört viktigt att kunna se och analysera hur besökarna verkligen använder webbplatsen, säger Tobias Svensson, vd på Webcontrol.. – Med effektiv analys kan webbplatsen utvecklas och förbättras med utgångspunkt från besökarnas beteende och önskemål. Uppsalabaserade Webcontrol är ett självständigt bolag inom Nocomkoncernen sedan början av året. Flera betydelsefulla avtal har tecknats under våren, bland annat med SAS, Telia, Atlas Copco och Nobel Biocare.