Nocom ansvarar för drift och support av Internetportalen Vårdguiden

Nocom tecknar större avtal med Stockholms läns landsting efter upphandling: Nocom ansvarar för drift och support av Internetportalen Vårdguiden Nocom AB (publ) har tecknat ett ramavtal med Stockholms Läns Landsting, avseende teknisk drift och support av Internetportalen Vårdguiden och landstingets elektroniska katalogtjänst EK samt andra liknande applikationer. Avtalet omfattar avrop av tjänster och produkter till ett värde av cirka 10 miljoner kronor och löper på två år. Affären har föregåtts av en öppen offentlig upphandling. - Vi valde Nocom för att deras erbjudande innehöll intressanta tjänster för säker drift och support av moderna webbaserade tjänster med krav på mycket hög säkerhet och tillgänglighet, säger Per Dahlgren, upphandlingsdirektör, Stockholms Läns Landsting. - Nocom har också tydligt visat att man är beredd till nära samverkan med de leverantörer landstinget har för utveckling och förvaltning av de applikationer som kommer att placeras i driftmiljön. Detta, i kombination med en attraktiv prisbild, gjorde att Nocom vann upphandlingen. Vårdguiden (www.vardguiden.nu), som lanserades i december 2001, är Stockholms Läns Landstings Internetportal för hälso- och sjukvårdsinformation. Under år 2002 kommer driftmiljön för Vårdguiden att etableras i Nocoms drifthall e-channel center i Solna. Vårdguiden har redan uppmärksammats på olika sätt och portalen fick nyligen mycket positiva omdömen vid tidningen Internetworlds jämförelse mellan olika hälsosajter. Vårdguiden kommer successivt att erbjuda flera interaktiva tjänster, bland annat skall besökarna kunna kommunicera med sin husläkarmottagning, förnya recept och beställa tid över nätet. Kraven på säkerhet och sekretess är mycket höga och jämställs med den säkerhetsnivå som krävs för bankernas Internettjänster. - Nocom har mångårig erfarenhet och kompetens inom integrerade IT- lösningar. Avtalet med Stockholms Läns Landsting är ett direkt resultat av vår målmedvetna och långsiktiga satsning på avancerade driftslösningar, säger Niclas Sahlgren, affärsområdeschef, Nocom. - Vi ser fram emot att arbeta med Stockholms Läns Landsting, som är en föregångare inom sitt område vad gäller användandet av ny teknik. I vårt e-channel center har vi flera betydande kunder inom bland annat bank- och finanssektorn. Vi ser en stor potential även inom hälso- och sjukvården, vars krav på sekretesskyddad kommunikation över Internet påminner mycket om bankernas. För mer information kontakta: Stefan Skarin, vd, Nocom mobil: 0708 - 65 10 05 e-post: stefan.skarin@nocom.se Niclas Sahlgren, affärsområdeschef, Nocom mobil: 0708 - 65 10 04 e-post: niclas.sahlgren@nocom.se Nocom AB (publ) är ett IT-företag med huvudkontor i Uppsala. Företaget erbjuder heltäckande IT-lösningar - ledande programvaror, konsulttjänster och övriga tjänster inom bland annat drift, support och utbildning. Nocoms kunder är främst nordiska företag inom industri, telekom, handel, bank och finans. Nocomkoncernen har cirka 150 anställda och finns representerad i Sverige, Norge och Finland. Nocom grundades 1985 och är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (NOCM B). www.nocom.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00440/wkr0002.pdf