Nocom får ansvaret för SkandiaBankens WAP-satsning

Nocom får ansvaret för SkandiaBankens WAP-satsning Nocom AB (publ) levererar WAP-lösningen till SkandiaBanken. SkandiaBanken har tidigt utnyttjat ny teknik för att öka service och tillgänglighet, och därmed stått för nytänkande inom bank- och finansbranschen. Bland annat utsågs SkandiaBanken till Årets Bank av tidskriften Privata Affärer, såväl 1998 som 1999. Nocom svarar för den automatiska konfigureringen av kundernas telefoner samt för driften av WAP-tjänsterna genom WAP Direct, Nocoms snabba och säkra driftslösning för mobila tjänster. Genom samarbetet mellan Nocom och SkandiaBanken, kan anslutna bankkunder nu sköta en rad bankaffärer direkt från sin WAP-telefon, exempelvis flytta pengar mellan egna konton, kontrollera kontosaldon samt handla med aktier och fonder. - Att valet föll på Nocom som leverantör, beror främst på att de kan erbjuda en beprövad WAP-lösning, som är helt operatörsoberoende och därför tillgänglig för samtliga kunder. Lösningen möjliggör dessutom automatisk konfigurering via SMS, vilket ger en snabb och okomplicerad anslutning, säger Pär Lundkvist, tekniskt ansvarig på SkandiaBanken. - Intresset från våra kunder har överträffat våra förväntningar. Redan under den första veckan anslöt sig 600 kunder till tjänsten. Antalet anslutna användare förväntas stiga kraftigt, i takt med att WAP- telefonernas tillgänglighet på marknaden ökar. - Nocom har tidigt fokuserat på och investerat tungt inom mobilt Internet. Att vi nu fått förtroendet att svara för SkandiaBankens WAP-satsning är ett kvitto på vår kompetens och erfarenhet inom området, säger Stefan Skarin, vice vd på Nocom. - Vår nyligen lanserade mobila plattform, Mobile Ctrl, ger oss ytterligare möjligheter att förse marknaden med konkurrenskraftiga mobila lösningar. Nocom har tidigare utvecklat och driftsatt lyckade WAP-projekt för bland annat Scandic Hotels och SEB Enskilda Banken. För ytterligare information, kontakta: Stefan Skarin, vice vd, Nocom AB (publ) Tel: 0708 - 65 10 05e-post: stefan.skarin@nocom.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/24/20000824BIT00290/bit0002.pdf