Nocom gör det enkelt för företag att starta WAP-projekt

Nocom gör det enkelt för företag att starta WAP-projekt Nocom öppnar Europas första operatörsoberonde test- och driftcenter för mobilt Internet Nocom Net, som ingår i O-listenoterade Nocom AB (publ), öppnar det första test- och driftcentret för mobila företagslösningar, WAP Direct R & D (Research and Development). Företag kan här utveckla och testa lösningar i en miljö, som är identisk med den driftmiljö som kunderna sedan kommer att uppleva i produktion. Företagen får dessutom full tillgång till WAP Directs säkerhetsstruktur och behörighetssystem. Centret öppnas onsdagen den 10 maj och ligger i Stockholm, mitt i "Wireless Valley". "Vår uppgift är att skapa tjänster som underlättar vardagen för våra kunder", säger Stefan Skarin, vd på Nocom Net. "Vi har gjort omfattande investeringar i både kompetens och infrastruktur för att erbjuda företag affärskritiska tillämpningar för mobilt Internet." WAP-centret erbjuder kunder tre- eller sexmånaders avtal där allt ingår; drift, anslutningar, hård- och mjukvara, till en låg månadsavgift. Genom ett unikt koncept kan Nocom driftsätta lösningar, inklusive konfiguration av klienters mobiltelefoner, på mindre än 48 timmar. När avtalstiden går ut kan kunden välja att avsluta projektet eller automatiskt flytta över det till en egen, fullskalig produktionsmiljö. WAP Direct är ett av de första företagskoncepten av sitt slag på marknaden och gör det möjligt att enkelt driftsätta och hantera avancerade mobila informationstjänster. WAP Direct använder Europolitans infrastruktur för att knyta ihop företagens egna system med de mobila kunderna, oberoende av mobiloperatör. Lösningen är en av de säkraste på marknaden och systemet kan nås från alla länder som stödjer dataöverföring via GSM. Med WAP Direct R&D vidareutvecklas detta koncept, och företag kan nu enkelt börja erbjuda sina kunder mobila lösningar. "När genombrottet för mobilt Internet och WAP nu kommer, måste det vara enkelt att utveckla och testa produkter utifrån den verklighet som finns", säger Stefan Edholm, ansvarig för affärsutveckling på Nocom. "Genom den säkra infrastrukturen i WAP Direct och ett nära samarbete med bland annat Nokia och Europolitan, kan nu kunder enkelt utveckla och testa WAP- och SMS-lösningar för den mobila Europamarknaden." Frågor som rör pressmeddelandet besvaras av: Anders Jonsson, vd, Nocom AB telefon: 0708-65 53 01, e-post: anders.jonson@nocom.se Stefan Skarin, vd Nocom Net AB telefon: 0708 - 65 10 05, e-post: stefan.skarin@nocom.se Stefan Edholm, affärsutvecklingschef, Nocom AB telefon: 0708 - 65 10 57, e-post: stefan.edholm@nocom.se WAP Direct är ett av Nocom och Europolitan gemensamt ägt varumärke som är under registrering. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/09/20000509BIT00460/bit0002.pdf