Nocom levererar mobil bokningslösning till Braathens biljettlösa resande

Genombrott för Nocoms satsning på mobila resetjänster Nocom levererar mobil bokningslösning till Braathens "biljettlösa resande" Nocom AB (publ) har tecknat ett avtal med flygbolaget Braathens, avseende utveckling och leverans av mobila resetjänster. Efter tre månaders testdrift, lanserar nu Braathens ett system för sina norska kunder att sköta flygbokningar direkt från sin WAP-telefon. Nocom svarar för systemets infrastruktur, applikationer samt konceptutveckling. Den bakomliggande tekniken baseras på Nocoms nyligen lanserade mobila distributionsplattform Mobilectrl. Tjänsten är ytterligare ett steg i Braathens strategi att erbjuda kundanpassade lösningar. Genom tjänsten får kunden omedelbar tillgång till Braathens bokningssystem samt flygtidtabeller och annan reseinformation. Systemet ger kunderna möjlighet att på ett bekvämt och effektivt sätt sköta sin reseplanering. Resenären kan boka platser, boka om och även avboka resor direkt från sin WAP-telefon eller handdator (PDA). Telefonköer undviks och kunden får dessutom svar direkt. I första fasen är det Braathens norska användare av e-pass, Braathens biljettlösa resande, som kommer att få tillgång till den nya tjänsten. Braathens har idag 500.000 potentiella e-pass kunder, varav de flesta i Norge. - För reseleverantörer generellt innebär de nya mobila lösningarna oanade möjligheter att bygga en nära relation med sina bästa kunder. Braathens kommer nu att gå i bräschen för reseindustrin med att erbjuda lösningar för mobil handel till sina kunder säger Jan Lundin, affärsområdesansvarig för mobila resetjänster på Nocom - Det här visar att Nocom ligger långt framme och har beprövad teknik för att leverera fungerande lösningar till den internationella reseindustrin, som är ett av de viktigaste segmenten för Nocom. Frågor som rör pressmeddelandet besvaras av: Jan Lundin, affärsområdesansvarig för mobila resetjänster, Nocom AB (publ) Tel: 0708 - 65 10 12 e-post: jan.lundin@nocom.se Tomas Nygren, vd Nocom AB (publ) Tel: 0708 - 65 53 16 e-post: tomas.nygren@nocom.se Nocom AB (publ) grundades 1985 och är noterat på Stockholms Fondbörs Attract 40 (NOCM B). Nocom erbjuder företag lösningar för elektroniska affärer över Internet och mobila nätverk. Verksamheten bedrivs från huvudkontoret i Uppsala med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Helsingfors, London och Warszawa. Antalet anställda i koncernen uppgår till cirka 220 personer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/25/20000925BIT00410/bit0002.pdf