Nocom ny medlem i HPs Mobile E-Services Bazaar

Uppsala tisdagen den 11 april 2000 Nocom ny medlem i HPs Mobile E-Services Bazaar Internationella framgångar inom mobilt Internet är ett av målen med samarbetet Nocom, system- och tjänsteleverantör inom mobilt Internet, har tecknat medlemskap i HPs Mobile E-Services Bazaar. Genom medlemskapet når Nocom en internationell marknad för sina produkter och tjänster samt får tillgång till HPs kunnande och produkter inom mobilitet och telekommunikation. Dessutom når Nocom ett nätverk av partners som kan bidra med komponenter till Nocoms mobila plattformar och systemlösningar, till exempel WAP ® Direct , en tjänst för säker och snabb drift och distribution av WAP- tillämpningar. "Genom partnerskapet med HP når vi en internationell marknad och vi värderar HPs nära samarbete med Nokia högt", säger Anders Jonson, vd på Nocom. "Då lösningar inom mobilt Internet ställer höga krav på robusthet och skalbarhet, något som kännetecknar HPs produkter och lösningar, är det min övertygelse att detta samarbete kan leda till många intressanta affärer." ® "Nocoms WAP Direct -koncept, samt de kunskaper Nocom erhållit genom att vara tidiga att utveckla mobila plattformar inom bank-, finans- och resebranscherna, kommer att intressera många av våra kunder", säger Hans Wester, affärsutvecklare på HP. "Nocom har länge varit en partner till HP och vi hoppas på gemensamma framgångar när vi nu expanderar vårt mobila Bazaar-koncept över världen", avslutar han. Global marknadsplats för elektroniska tjänster och produkter Mobile E-Services Bazaar är ett kommersiellt samarbete som leds av Hewlett-Packard. HP vill utveckla Bazaaren till en global marknadsplats där medlemmarna kan informera operatörer och företag om sina mobila e- tjänster och e-handelsprodukter, men även för att medlemmarna ska kunna skapa nya kontakter med potentiella samarbetspartners samt att, tillsammans med andra intresserade parter, utveckla prototyper och referensanläggningar för e-handel och e-tjänster. Varje medlem förbinder sig att följa Bazaar Operating Principles, som innebär att: applikationer som utvecklas ska vara fullt kompatibla med HP- UX och E-Speak, de kommersiella applikationer som tas fram ska göras tillgängliga på marknaden samt att applikationerna som utvecklas är WAP- kompatibla. Medlemskap erbjuds till företag inom telekomindustrin och närliggande branscher som förväntas bidra till den tekniska utvecklingen. Idag finns ett stort antal medlemmar av vilka de största är Alcatel, Benefon, Ericsson, Nokia och Motorola. Frågor som rör pressmeddelandet besvaras av: Anders Jonson, vd Nocom, 0708 - 65 53 01e-post: anders.jonson@nocom.se Hans Wester, affärsutvecklare Hewlett-Packard, 08 - 444 28 46 e-post: hans_wester@hp.com Hewlett-Packard är en ledande leverantör av lösningar och tjänster för databehandling, utskrifter och bildhantering för både företag och hemmiljö. I fokus för HPs satsningar står de möjligheter som öppnas med Internet och spridningen av elektroniska tjänster. Vid mitten av kalenderåret 2000 lanserar HP Agilent Technologies som ett oberoende företag. Agilent omfattar HPs verksamhet inom test- och mätteknik, komponenter, kemiska analyssystem och hälsovårdssystem. Företaget har en ledande ställning inom många olika marknadssegment. HP har 83 200 anställda. Omsättningen uppgick under 1999 till 42,4 miljarder dollar. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/11/20000411BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/11/20000411BIT00880/bit0002.pdf