Nocom tecknar avtal med Utfors avseende tjänsteutbyggnaden i deras bredbandsnät

Nocom tecknar avtal med Utfors avseende tjänsteutbyggnaden i deras bredbandsnät Utfors AB har utsett Nocom AB (publ) till leverantör av teknik, konsulttjänster, produkter och support för utveckling av Utfors kommunikationsplattform för 75.000 av deras cirka 250.000 användare. Nocoms lösning bygger på produkter för e-posthantering och katalogtjänster från Sun-Netscape-alliansen. Ordern är värd 7,5 miljoner kronor. Utfors bygger ett av Nordens mest kompletta bredbandsnät och är inne i ett mycket expansivt skede. Företagets fokus ligger på att bli en komplett Internetleverantör, med en integrerad kommunikations-plattform. Nocoms lösning ligger till grund även för Utfors bredbandstjänsteutveckling, för både företags- och privatmarknaden. "Med den höga expansionstakt vi har, är det viktigt att från början välja rätt teknik och långsiktiga partners som kan bygga system av detta slag", säger Sten Nordell, teknisk direktör på Utfors. "Valet föll på Nocom, för att de kan erbjuda en integrerad plattform och dessutom har en bred kompetens inom avancerade ISP-implementeringar." "Utfors satsning på kvalitativa tjänster på sitt bredbandsnät skapar förutsättningar för fortsatt framgång och tillväxt. Vi är naturligtvis glada att Utfors väljer vårt kunnande och vår tekniska lösning för sin fortsatta satsning", säger Anders Jonson, vd på Nocom. "Detta samarbete stärker vår roll som ledande leverantör av lösningar för Internetoperatörer i Norden. Det finns goda förutsättningar för Nocom att bredda sitt åtagande, i samband med Utfors fortsatta tjänsteutbyggnad." Frågor som rör pressmeddelandet besvaras av: Anders Jonson, vd Nocom, 0708 - 65 53 01 e-post: anders.jonson@nocom.se Sten Nordell, teknisk direktör Utfors, 08 - 527 025 35e-post: sten.nordell@utfors.se Utfors AB är en ledande svensk data- och telefonioperatör med egen infrastruktur, och levererar IP-baserade (Internet Protocol) höghastighetstjänster till företag och privatpersoner, främst på den nordiska marknaden. Utfors färdigställer under år 2000 ett 4.500 km långt bredbandsnät för data och telefoni. Nätet ansluter de 50 största städerna i Syd- och Mellansverige, Oslo, Helsingfors samt Köpenhamn och andra danska storstäder. Utfors har cirka 150 anställda i Stockholm, Uppsala och Överkalix, och har drygt 200.000 telefoni- och Internetkunder. Utfors ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal andra institutionella placerare. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/28/20000128BIT00260/bit0002.pdf