Northern får ytterligare order från amerikanska försvarsmakten

Northern, som ingår i Attract 40-noterade Nocom, har tecknat ännu ett betydande avtal med den amerikanska försvarsmakten. Affären avser den egenutvecklade programvaran Northern Storage Suite, för säker och effektiv lagringshantering. Kunden är en del av det amerikanska flygvapnet och ordervärdet uppgår till cirka 650.000 kronor. Under de senaste åren har Northern levererat sin programvara till flera organisationer och baser inom det amerikanska försvaret, och den nu tecknade ordern är den hittills största. l april i år tecknades ett viktigt avtal med the U.S. Army Accessions Command vid Fort Knox. – Northern har lyckats skapa sig ett namn på den nordamerikanska marknaden. Vi har funnits i USA i sju år och odlat långsiktiga kundrelationer som genererar ytterligare försäljning, säger Thomas Vernersson, vd på Northern. – Ett bra exempel är vårt framgångsrika samarbete med olika delar av det amerikanska försvaret. Många affärer får vi på direkta rekommendationer – i det här fallet var det den lyckade installationen hos Fort Knox som låg till grund för den nya ordern. De ökande informationsmängderna ställer allt större krav på effektiv och säker informationslagring. Northerns programvaror ger en automatiserad hantering av de totala lagringsresurserna i företag och organisationer. Den heltäckande lösningen Northern Storage Suite ger företag och organisationer bättre överblick och lägre kostnader för sin informationslagring. – Northern har lyckats bra i USA, som idag svarar för hälften av deras omsättning. Vi ser stor potential till tillväxt för företaget, inte bara i Nordamerika utan även i Europa, där säljorganisationen håller på att stärkas, säger Stefan Ström, vd i Nocom.