Peter Strand blir Nordenchef för Nocom Security

Peter Strand har utsetts till verkställande direktör i Nocom Security AB med ansvar för verksamheten i Norden och Baltikum. Han kommer att fokusera på ökad försäljning, stärkta partner- och leverantörsrelationer samt en tydlig, långsiktig produktstrategi.

Peter Strand är idag vd i Nocom Security Sverige och har arbetat med försäljning av säkerhetsprodukter sedan 1999. Hans höga tekniska kompetens inom IT-säkerhet i kombination med hans marknads- och försäljningserfarenhet skapar goda förutsättningar för ökad försäljning och förbättrad lönsamhet.

Nocom Security har under året genomfört en rad åtgärder för att öka effektiviteten och minska kostnaderna – bland annat organisationsförändringar, införande av ett nytt affärssystem och effektivisering av affärsprocesser. Detta arbete är nu slutfört och den nya Nordenledningen kommer att fokusera på att öka försäljningen. I den nya produktstrategin ingår att bredda och anpassa produkterbjudandet på de olika nordiska och baltiska marknaderna.

– Peter kan branschen och hans goda relationer med både leverantörer och återförsäljare är en stor tillgång. Han har den kunskap och drivkraft som behövs för att vässa produktstrategin och för att uppnå långsiktig lönsamhet, säger Stefan Ström, vd och koncernchef i Nocom.
– Vi står inför det försäljningsmässigt viktiga fjärde kvartalet. Med effektiviseringar och åtgärder bakom sig och med en stark och försäljningsinriktad Nordenledning har Nocom Security alla förutsättningar att lyckas på den tuffa säkerhetsmarknaden.

Nocom Security är Nordens ledande värdeadderande distributör och representerar en rad marknadsledande leverantörer, bland annat Symantec, SonicWALL, Celestix, Utimaco, SurfControl och Vasco. Erbjudandet omfattar även service, support och utbildning.