TradeVision levererar e-logistiklösning till Deutsche Post Euro Express

Europeiskt genombrott för svensk e-logistiklösning: TradeVision levererar e-logistiklösning till Deutsche Post Euro Express TradeVision, som ingår i Nocomgruppen, har tecknat ett 2-årsavtal med Deutsche Post Euro Express med partners, för leverans av TradeVision LogiMan , en Internetbaserad logistik- och "track and trace"-lösning". Avtalet, som är det största i TradeVisions historia, innebär att Deutsche Post Euro Express kommer att använda TradeVisions världsomspännande nätlösning för att hålla kontroll på alla leveranser. "Vår nya Euro Express-tjänst involverar 26 företag (ASG i Sverige) med mer än 56.000 anställda i 19 europeiska länder. Tillsammans bildas ett gemensamt transportnätverk med 1.000 nationella depåer och 23 internationella gateways samt 77 långtradare som kör 48.000 kilometer per dag" sade Frank Hyldmar, Euro Express marknads- och försäljningsdirektör, på den presskonferens som hölls i Stockholm torsdagen den 15 juni, i samband med att tjänsten lanserades (källa: Reuters). Deutsche Post World Net, som omfattar Deutsche Post, Postbank och Danzas, är en av världens största logistikgrupper. Euro Express, dotterbolag till Deutsche Post, valde TradeVision som logistikleverantör på grund av systemets flexibilitet, korta leveranstid samt höga funktionalitet. En av de unika funktioner med TradeVision LogiMan som tilltalade Deutsche Post Euro Express var möjligheten att spåra gods på container-, sändnings- och ordernivå. Deutsche Post Euro Express med samarbetspartners kommer, genom TradeVisions integrerade e-logistiknätverk, att kunna hålla full kontroll på informationsflödena inom Euro Expresstjänsten. Dessutom kan företaget hålla sina kunder uppdaterade med spårning via Internet, en strategiskt viktig funktion för alla typer av e-handel. "Affären med Deutsche Post Euro Express är ett stort genombrott för oss i Europa. Den bekräftar vår position som ledande e-logistikleverantör i Europa inom transportsektorn och ger oss över 100 miljoner transaktioner på årsbasis", säger Claes Borglin, vd för TradeVision. "Genom att koppla samman samtliga aktörer i hela transportkedjan i TradeVision Logiman , kan vi erbjuda problemfria informationsflöden från utskeppning tills leveransen når slutkunden. Idag växer vårt system snabbt och inom ett par år räknar vi med att hantera upp till en miljard transaktioner i systemet", avslutar Claes Borglin. Carrie Ballard, Deutsche Post Customer Service Manager, menar att TradeVision LogiMan gör det möjligt för Deutsche Post Euro Express att ge sina kunder pro-aktiv service. Istället för att kunderna kontaktar Euro Express, blir det nu möjligt att direkt informera kunderna om eventuella avvikelser under transporten. TradeVision LogiMan spårar varje sändning pro-aktivt och skickar därefter automatiskt ut avvikelserapporter. Detta kommer att bidra till en förbättrad och effektivare service för kunderna till Deutsche Post Euro Express. Frågor som rör pressmeddelandet besvaras av: Claes Borglin, vd, TradeVision Tel: 070-582 1248 e-post: claes.borglin@tradevision.net Anders Jonson, koncernchef, Nocom AB Tel: 0708-65 53 01e-post: anders.jonson@nocom.se Allan Harsbo, vice vd, TradeVision Tel: +45 4046 4445e-post: allan.harsbo@tradevision.net Johan Ruthström, kontoansvarig säljare, TradeVision Tel: 0703 - 44 85 91 e-post: johan.ruthstrom@tradevision.net Välkommen till press- och analytikerträff idag, måndagen den 19 juni, klockan 13.00. Plats: SAS Huvudkontor, Frösundavik. För mer information om pressträffen, kontakta Agneta Forssén, Nocom Tel: 0708 - 65 10 03 e-post: agneta.forssen@nocom.se För mer information, se även: www.nocom.se www.tradevision.net Om TradeVision TradeVision har, sedan starten 1992, tillhandahållit logistiklösningar via EDI och Internet till transportbranschen. Idag, som del i Nocomgruppen, har företaget avancerade lösningar för e-handel och kopplingar till 100 flygbolag samt över 600 fraktagentskontor världen över, inklusive platser som Afrika, Australien, Kina, Hong Kong och USA. Under årets andra kvartal har ytterligare 156 kunder på fyra kontinenter anslutit sig till TradeVisions växande nätverk. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och filialer i Köpenhamn, London och Warszawa. Om Nocom AB (publ) Nocom grundades 1985 och är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista (NOCM B). Nocom erbjuder företag lösningar för elektroniska affärer över Internet och mobila nätverk. Verksamheten bedrivs från huvudkontoret i Uppsala med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Helsingfors. Antalet anställda i koncernen uppgår till cirka 200 personer. För mer information, besök www.nocom.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/19/20000619BIT00250/bit0002.pdf